Antimobbestrategi for Seden Skole

Antimobbestrategi for Seden Skole

På Seden Skole har vi særligt fokus på:

• Sociale kompetencer
  • Et forpligtende fællesskab
  • Demokratisk dannelse
  • Livsmod
  • Nærvær og tryghed
  • Faglig udvikling

På Seden Skole stræber vi efter, at eleverne på skolen til stadighed lever op til skolens værdigrundlag, oplever sig som aktive deltagere i skolens fællesskab, og opfører sig med respekt og tolerance overfor andre. Elevernes trivsel er en forudsætning for læring, og alle skal være glade for og trygge ved at være i skole.

Formålet med denne antimobbestrategi er at sikre et godt læringsmiljø og forebygge mobning, herunder digital mobning både på skolen og i fritiden.  Mobning er et fælles problem, som alle på skolen har et ansvar for at forebygge og reagere på.

Definition af mobning

Mobning foregår i og omkring et gruppefællesskab både off- og online, hvor flere personer har mere eller mindre synlige og skiftende roller, og hvor den mobbede person er nødt til at være. En person er mobbet, når personen gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer. Mobning er ikke altid en bevidst handling.

Udstødelseshandlinger i forbindelse med mobning bærer præg af eksklusion eller fornedrelse.

Mobning kan tage mange former: Verbal, socialt, materielt, psykisk og/eller fysisk.: fx øgenavne, grimme eller sårende bemærkninger.

Digital mobning

Digital mobning kan være sværere at opdage, den er mere anonym, og rollerne kan være mere uklare. Digital mobning dækker over krænkende, nedværdigende og ekskluderende handlinger, som børn og unge udsættes for gennem sociale medier eller via fx SMS. Den adskiller sig fra den ikke-digitale mobning, da den også kan foregå uden for skoletiden.

Seden Skole forpligter sig til:

Ledelse og alle medarbejdere

• Sikre kendskab til skolens antimobbestrategi og dens udmøntning i praksis i samarbejde med elever, forældre, medarbejdere og skolebestyrelse.
  • Gennemføre årlige undersøgelser af undervisningsmiljøet
  • Holde årlig trivselskonference på alle skolens årgange
  • Gensidig information ved oplevelse af konkrete problemer – ikke tøve med at tage en snak med ledelsen, hvis man fornemmer noget
  • Sikre at der arbejdes forebyggende med trivsel tilpasset klassetrinnet, at der undervises i færden på de digitale medier – herunder at der respekt for skolens mediepolitik
  • Er garanter for respektfuld dialog med elever og forældre.

Klasseteam og lærere

• Have opmærksomhed på klassens og enkelt elevers trivsel
  • Ved skolestart drøfte, hvad god klasserumskultur er, og hvordan man sikrer trivsel og undgår konflikter og mobning.
  • Skabe fællesskabsfremmende aktiviteter som fx indslusningsforløb, venskabsklasser og ture samt fx arbejde med Fri for mobberi i indskolingen og MOT i udskolingen
  • At være rollemodeller for eleverne og påtage sig opgaven for fællesskabets trivsel i klassen.

Forventninger til forældrene:

• At de i ord og handling er tydelige voksne og udviser respekt for andre mennesker og deres forskellighed fx
    • omtale børn og voksne respektfuldt
    • er loyale over for skolen
  • At de har opmærksomhed og reaktion på symptomer ved mistrivsel bl.a. gennem henvendelse til skolen
  • At de tager medansvar for, at skolen er et fællesskab, der er åbent for alle
  • At de tager tydelig afstand fra mobning
  • At de tager deres del af ansvaret for at lære deres børn om etik på nettet og de sociale medier

Forventninger til eleverne:

• Alle siger fra over for mobning
  • Der er respekt og tolerance for menneskers forskellighed; der skal være plads til alle i klassefællesskabet
  • Alle opretholder en god tone, også på de sociale medier – man skriver kun noget, man også ville kunne sige ansigt til ansigt.
  • Ingen deler billeder uden samtykke
  • Inddrag lærere og ledelse ved den mindste mistanke om mobning

Handleplan

Hvis en medarbejder på skolen får en henvendelse angående mobning eller selv observerer mobning, tager han/hun straks kontakt til nærmeste leder, og sammen vurderer de, om der er tale om mobning.

• Alle parter omkring skolen (medarbejdere, elever og forældre) har en forpligtelse til at bringe enhver form for mobning frem i lyset og medvirke til løsning af problemet
  • Klasselærer er som udgangspunkt ”tovholder” i mobningssager og sørger for, at sagen og ikke kommer i fokus
  • I sager om mobning skal både parternes forældres underrettes og eventuelt inddrages aktivt alt efter sagens karakter. Dette vurderes af klasselærer i samråd med skoleleder
  • I sager udarbejdes der en handleplan. Elementer i en sådan handleplan kan være:
    • Møde med klassens lærer/klasseteamet
    • Møde med elev og forældre
    • Samtale mellem sagens parter
    • Orientering af klassen
    • Samtale i klassen om, hvordan lignende episoder kan forhindres
    • Indkaldelse til forældremøde
  • Da digital mobning kan foregå over døgnets 24 timer, må der i de tilfælde, hvor der er tale om digital mobning, foretages en vurdering af, hvor ansvaret for indsatser og koordinering i første omgang ligger. Ligger ansvaret hos hjemmet, skolen eller i samarbejdet mellem skole og hjem?
  • Indenfor 10 arbejdsdage udarbejder kontaktlærer i samarbejde med ledelsen en detaljeret handleplan med mål, tegn, pædagogiske indsatser og evalueringstidspunkt
  • Skolebestyrelsen informeres løbende om skolens indsatser i forhold til trivsel på skolen

Gentagne mobberier iværksat af den samme elev vil medføre bortvisning fra skolen i op til 14 dage og en vurdering af det hensigtsmæssige i en fortsat skolegang på Seden Skole.

NB! Man kan altid henvende sig til klasselærer og skolens ledelse - gerne på et tidligt tidspunkt.